سگ

۶ علت سرفه کردن سگ و روش درمان آن

سرفه کردن سگ دلایل متعددی دارد. اکثر اوقات این موضوع جای نگرانی ندارد. حتما برای خود شما هم پیش آمده که بعد از پیاده روی در یک مسیر غبارآلود، دچار سرفه شوید. سگ شما هم همین شرایط را خواهد داشت! اگر سگ شما سن زیادی دارد یا مدام سرفه می کند، این مقاله از مجله پت خرید به شما کمک می کند دلایل سرفه کردن سگ خود را متوجه شوید و در صورت نیاز به درمان او کمک کنید. پس با ما همراه باشید.

سرفه کردن سگ ناشی از آلرژی
برخی از سگ‌ها دچار آلرژی فصلی می شوند که آنها را به سرفه می اندازد. این عارضه با مصرف داروهای ضد آلرژی و طی حدود سه الی چهار هفته برطرف می شود. آنها تب نمی کنند و کم اشتها هم نمی شوند. ممکن است سگ در طول روز گاهی سرفه کرده و سپس آرام شوند. هنگام سرفه کردن آلرژیک، مقداری مخاط یا مایع شفاف از دهان این حیوانات بیرون می ریزد.

برخی از سگ ها که آلرژی دارند نیز عطسه معکوس می کنند. یعنی به جای اینکه مثل یک عطسه معمولی، هوا به بیرون پرتاب شود، هوا خیلی سریع به داخل بدن می رود. در ابتدا ممکن است به نظر برسد که حیوان خانگی شما در حال خفگی است یا دچار حمله آسم شده است.

اگر حیوان خانگی شما در طول روز یا در ساعات مشخصی از روز یا بعد از انجام برخی فعالیت ها به طور مداوم سرفه می کند، باید علت آن را بررسی کنید. این عارضه در یک سگ پیر می تواند نشانه وجود مشکل اساسی در سلامتی اش باشد. مثلا ممکن است دلیل این عارضه وجود مشکلات در ریه ها یا قلب باشد. علاوه بر این وجود عفونت هم ممکن است باعث ایجاد سرفه های شدید در سگ شود.

سرفه های آنفلوانزای سگی
اکثر سگ ها با ورود به سنین پیری، به میزانی از مصونیت در برابر سرفه های عفونی می رسند. در سال ۲۰۰۴ ویروس آنفلوانزای سگی H3N8 در ایالات متحده پدیدار شد. اکثر سگ ها به این ویروس حساس بودند. همانطور که معمولاً در مورد عفونتهای تنفسی دیده می شود، حیواناتی که بیرون از خانه بودند و در اجتماعات با همنوعان خود قرار داشتند، بیشتر در معرض خطر قرار می گرفتند و بیمار می شدند. به طور مثال در کلاس های آموزشی اگر یک سگ بیمار بود، می توانست بقیه همکلاسی های خود را هم مبتلا کند. هنگامی که سگ بیمار مبتلا به آنفلوانزا سرفه یا عطسه می کرد، هر سگی که در معرض قطرات دفع شده او قرار می گرفت هم می توانست به طور بالقوه بیمار شود.

امروزه واکسنی برای آنفلوانزای H3N8 وجود دارد و اکثر حیوانات در برابر آن مصون شده اند، بنابراین در برابر این بیماری مقاوم هستند. در بهار ۲۰۱۵ ، نوع جدیدی از آنفلوانزای سگی در شیکاگو ظاهر شد. این آنفلوانزا ناشی از ویروس H3N2 از قاره آسیا بود. ناگهان این حیوانات به طور بالقوه در معرض پاتوژن جدید دیگری قرار گرفتند. اما خوشبختانه اکثر این حیوانات در برابر این بیماری به خوبی مقاومت کردند. به نظر می رسد حتی حیوانات پیر هم تا زمانی که سالم باشند، می توانند با این بیماری مقابله کنند.

حتما بخوانید: نگهداری سگ در هوای سرد؛ نکاتی برای مراقبت از سگ در زمستان

سرفه سگ به دلیل ابتلا به کرم قلب
یک دلیل عفونی سرفه که می تواند هر سگی را درگیر کند، عفونت کرم قلب است. این حیوانات از طریق نیش پشه آلوده، کرم قلب پیدا می کنند. این بیماری از یک حیوان به حیوان دیگر منتقل می شود اما فقط به واسطه نیش پشه انتقال می یابد. لاروهای کرم قلب به نام میکروفیلاریا، در جریان خون حیوان خانگی شما زندگی می کنند. اما کرم ها به ریه ها و قلب سگ می روند. اگر کرم قلب درمان نشود، می تواند حیوان خانگی شما را بکشد. سگ هایی که کرم قلب دارند لاغر می شوند و اغلب سرفه می کنند و تحمل ورزش و فعالیت بدنی در آنها کاهش می یابد.

کرم قلب با آزمایش خون تشخیص داده می شود. این مشکل قطعاً مشکلی است که می توان از آن پیشگیری کرد. در بازار، داروهایی عالی برای پیشگیری از ابتلا به کرم قلب سگ یافت می شود. کرم قلب تا حدودی یک بیماری منطقه ای و فصلی است، زیرا به یک حامل پشه نیاز دارد. دامپزشک حیوان شما می تواند شما را با برنامه های مراقبتی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، آشنا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *